Overslaan naar inhoud

Werken aan PR-probleem van coöperaties

25 maart 2025 in
Werken aan PR-probleem van coöperaties
NRC – CNC

1 miljard leden van 3 miljoen coöperaties, verenigd in 315 aangesloten internationale koepelorganisaties. Aan de hand van deze cijfers wordt ICA beschouwd als ’s werelds grootste NGO.


“Toch hebben de coöperaties een PR-probleem: hun impact op de economie en de samenleving is niet in verhouding met deze indrukwekkende cijfers”, aldus Jeroen Douglas, directeur van ICA, ter gelegenheid van een seminarie georganiseerd door Coopkracht in het kader van het Internationaal Jaar van de Coöperatie bij coöperatieve brouwerij Mazette.


Zijn ambitie is dan ook om de impact van coöperaties op de wereldeconomie ten gunste van hun leden te verhogen.


Als “global voice of coöperatives” monitort ICA de zeven befaamde coöperatieve principes. Hoewel de zeven principes stevig verankerd zijn in de dagelijkse praktijk van coöperaties en dus mee met de tijdsgeest evolueren, zijn ze in de afgelopen honderd jaar vrij stabiel gebleven. Toch zou aan de Guidelines hier en daar een eigentijdse toets kunnen toegevoegd worden.


Volgens Douglas zou het principe van 'open toetreding' uitgebreid kunnen worden met aandacht voor genderdiversiteit: “Er zijn immers meer identiteiten dan man en vrouw. Ook de uitdagingen van de klimaatverandering zouden verankerd kunnen worden in het principe ‘Aandacht voor de samenleving’ evenals het thema “veroudering van de bevolking”, dat stilaan een mondiaal probleem en dus een aandachtspunt voor coöperaties vormt.


Maar, zoals het een organisatie betaamt die de waarde “democratie” wereldwijd uitdraagt, zal een wereldcongres zich hierover eerst moeten uitspreken.



Volgende lezen
Verslag NRC-event