Overslaan naar inhoud

Nieuwe inzichten dankzij marktonderzoek: Belg staat positief tegenover coöperaties, maar bewustwording blijft cruciaal

25 maart 2025 in
Nieuwe inzichten dankzij marktonderzoek: Belg staat positief tegenover coöperaties, maar bewustwording blijft cruciaal
NRC – CNC

Uit een recent onderzoek van iVOX ter gelegenheid van het NRC-event over de zichtbaarheid van coöperaties (zie hierboven) blijkt dat coöperaties steeds meer in de belangstelling staan bij Belgen en door hen best wel gewaardeerd worden.

Toch moeten er nog inspanningen geleverd op het vlak van bewustwording en zichtbaarheid. 


Het onderzoek, uitgevoerd onder 1000 Belgische respondenten, biedt waardevolle inzichten over de kennis, de perceptie en de betrokkenheid van Belgen bij coöperaties.


De belangrijkste bevindingen:

  1. De kennis over coöperaties is (te) beperkt
    Slechts 36% van de Belgen geeft aan te weten wat een coöperatie is, terwijl 50% er al van gehoord heeft zonder helemaal te begrijpen wat het inhoudt. Vooral jongeren en vrouwen blijken minder bekend te zijn met de eigenheid van coöperaties.

  2. Er is nood aan meer zichtbaarheidé
    De helft van de Belgen vindt dat coöperaties onvoldoende zichtbaar zijn. Hoewel 6 op de 10 respondenten coöperaties betrouwbaar vinden en ze een belangrijke rol toedichten in de Belgische economie, is er nog ruimte voor verbetering op het vlak van promotie en educatie.

  3. Er is een hoge mate van tevredenheid onder huidige coöperanten
    Huidige coöperanten geven een gemiddelde tevredenheidsscore van 7,7 op 10. Maar liefst 40% geeft de coöperatie een 9 of 10, wat wijst op een hoge mate van tevredenheid over de dienstverlening.

  4. Perceptie: democratisch, egalitair maar een tikje ouderwets
    Coöperaties worden geassocieerd met waarden als democratisch beheer (74%) en gelijkheid (71%), maar 16% van de respondenten vindt ze ouderwets.

  5. Er is nog potentieel!
    Bijna 2 op de 5 Belgen overweegt om coöperant te worden. Van de huidige coöperanten geeft 70% aan te willen overwegen om lid te worden van een andere coöperatie.


Besluit: het imago van de coöperaties is lang niet slecht maar met gerichte inspanningen rond educatie en communicatie zouden coöperaties zich nog beter kenbaar kunnen maken om zo hun impact op de samenleving te vergroten.

 Telechargez les résultats

 Download de volledige resultaten